Po čem děti touží

12 3
2013

Několik týdnů před Vánocemi jsem si přála žít ve Švédsku.

Ne pro jejich štědrý sociální systém, nebo nádhernou severskou přírodu, ale kvůli tomu, že mají zakázanou televizní reklamu směřovanou na děti.

Moje dcera byla pravidelným a nadšeným divákem Animáčku na Barrandově: Večery u nás patřily vždy minimálně Pokémonům (o víkendu alternovali s Winx) a Šmoulům. Mezi jednotlivými pohádkami v Animáčku byly zařazeny reklamy na hračky. A s blížícími se Vánocemi se zvyšovalo jejich množství i agresivita. Většinou se nám kvůli večernímu shonu kolem miminka a večeře nedařilo přepnout na jiný kanál, když začaly reklamy. Vlastně se nám to povedlo jen párkrát. A výsledek na sebe nenechal dlouho čekat: Nejen, že místo vánočních koled si prozpěvovala popěvky z reklam, ale i seznam přání Ježíškovi se nebezpečně začal podobat reklamám: Tučňáci na ledu, vlasové studio, Baby Annabel, petshopáci atd.

My rodiče jsme stáli před dilematem – zda opět vyhovět přáním, obstarat „vysněné“ hračky a udělat tím radost naší milované holčičce anebo se při vzpomínce na to, jak dopadl nemocný pejsek, Babyborn a podobné předloňské hity poučit se a nepodlehnout. Na absolutní nepodlehnutí jsme si netroufli, nepřišlo nám totiž fér – vždyť si nezaslouží, aby Ježíšek nesplnil její přání, když je to taková hodná a šikovná holka!

Nakonec si Ježíšek vybral pár položek ze seznamu, zbytek dokoupil podle svého uvážení (přeskáče, lyžařské brýle, kreativní hračky). A dobře udělal! Ty „vysněné“ hračky z televizních reklam udělaly radost snad jen ve chvíli, kdy je našla pod stromečkem. Dlouze jsme si o tom povídaly, proč z hraček není až tak nadšená, vlastně je z nich zklamaná. Dozvěděla jsem se, že v reklamě dětem lžou – ukazují, co všechno ta hračka umí, jaká je s ní úžasná zábava a ve skutečnosti je to jinak. A mě překvapilo, jak to pětileté dítě dokázalo hezky vystihnout. Ne, že bych to nevěděla, ale nějak jsem si to nechtěla připustit. Ale spíš jsem ji nechtěla zklamat, možná jsem se na chvíli stala dítětem a i trochu věřila, že ty hračky jsou opravdu tak úžasné?  Těžko říct, každopádně jsme utratili spoustu peněz za předražené hračky, které nefungují, rychle se vypotřebují a hlavně nejsou potřeba.

Jsem za tuhle zkušenost a hlavně za následnou reflexi ráda, mám na čem stavět, až budu rozmlouvat tipy na dárky na další Vánoce a narozeniny. Ale nejen reklama ovlivňuje přání dětí, i kamarádi hrají velkou roli. Zatím se nám daří vysvětlovat a ona to akceptuje, proč nemáme iPod, chytrý telefon a větší nové auto. Ale bojím se, že nám to už dlouho procházet nebude…

 

   
Autorka:


Komentářů: 2 k článku Po čem děti touží

Avatar

Diana

29.3.2013 at 20:30

Hezký článeček. Děti a dárečky, to je věčné téma. Taky jej pořád řeším.

Avatar

J.

21.12.2013 at 17:19

no, to sedi :)

Komentáře

top